Zuid

De gevaarlijkste blackspot in Zuid

De kruising Ferdinand Bolstraat –  Stadhouderskade is een black spot: in drie jaar tijd vonden elf ongelukken met letsel plaats. Dat maakt de kruising de gevaarlijkste in stadsdeel Zuid.

ril 1960. Bron: Stadsarchief Amsterdam

Ongelukken zijn van alle tijden. Ook op de kruising Ferdinand Bol – Stadshouderskade. De bovenstaande foto toont een verkeersongeval op 6 april 1960: een botsing tussen een tram van lijn 24 en een vrachtwagen van de firma Varekamp. Bron: Stadsarchief Amsterdam

Hoe ziet het kruispunt eruit?

Op het kruispunt komen vier rijbanen van de Stadhouderskade samen met de trambanen van de Ferdinand Bolstraat. Auto’s mogen daar niet overheen rijden, maar taxi’s hebben vrijstelling en maken daarvan dankbaar gebruik. Vanaf de andere kant (het Weteringscircuit) komen ook auto’s. Laten we de fietsers en voetgangers niet vergeten. Die komen van alle kanten.


Waarom gevaarlijk?

“Het is een drukke kruising met weinig overzicht”, vertelt een voetganger. Het zicht vanuit de Ferdinand Bolstraat is inderdaad erg beperkt. De straat is vrij smal en de muren van Café Berkhout en de Heineken brouwerij beginnen gelijk op de hoek met de Stadhouderskade. Dat belemmert het zicht. Bovendien is het kruispunt de hele dag door druk, zo laat de onderstaande video zien.


Wat vinden Amsterdamse verkeersdeelnemers zelf?

“Het valt allemaal eigenlijk wel mee”, zegt een medewerker van Café Berkhout, dat uitkijkt over het verkeersplein. “Het zijn vooral fietsers die tegen elkaar aanrijden.” Toch heeft ze de afgelopen drie jaar twee dodelijke ongelukken gezien. “Iemand werd aangereden door de tram en een meisje op de fiets werd geschept door een vrachtwagen. Heel akelig.”

Bolle spiegel

Bolle spiegel op de Stadhouderskade.

Bolle spiegels

De oorzaak van het laatstgenoemde ongeval was dat het slachtoffer zich in de ‘dode hoek’ van de vrachtwagen bevond, waardoor de chauffeur haar niet kon zien. Om dit soort ongevallen te voorkomen heeft het toenmalige stadsdeel Oud-Zuid op een aantal verkeerslichten ‘bolle spiegels’ geplaatst. Met deze spiegels wordt de ‘dode hoek’ aanzienlijk verkleind.

Binnenkort maakt de Werkgroep Blackspots de cijfers bekend van het jaar 2010. Dan wordt duidelijk of de kruising Ferdinand Bolstraat – Stadhouderskade veiliger is geworden.




Advertisements

One response

31 01 2011
akkermans

Wow!

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s




%d bloggers like this: